België wint kookwedstrijd

BELGIË WINT EERSTE BOCHOLTER KOOKWEDSTRIJD

Westfaals-Vlaams kookduel tussen partnersteden

Bocholt - Westfaalse Sushi, rundsfilet in donkere biersaus en als toetje chocolade-brownies met drie soorten ijs in Calvados-saus, gegarneerd met rode vruchten: loopt bij het horen van zo’n menu het water in je mond? Dit en andere Westfaalse en Vlaamse gerechten serveerden tien Duits-Bocholter en negen Belgisch-Bocholter hobby-koks aan een driekoppige jury. Deze „1ste  Bocholter kookwedstrijd vond plaats op vrijdag 16 maar jl. in de keuken van het BEW-gebouw van de Stadt Bocholt in Nord-Rhein Westfalen (BEW = Bocholter Energie und Wasserwerke, het bedrijf dat instaat voor de energie- en waterbevoorrading van de stad).  De Belgen wonnen uiteindelijk de spannende wedstrijd.

Het idee voor deze "Eerste Bocholter kookwedstrijd" ontstond bij een ontmoeting tussen plaatsvervangend burgemeester Reiner Bones en schepen Jan Schrijvers, bij het jaarlijkse bezoek aan de herfstkermis van Duits Bocholt. Tijdens dit bezoek kwam men ook langs in de BEW-gebouwen en daar kwam het idee van de kookwedstrijd naar voren bij de aanblik van de prachtige keuken aldaar.

Kookplezier
De Belgische kookclub "La Finesse", waarvan schepen Jan Schrijvers lid is, komt al sinds jaar en dag één keer per maand samen om een meergangenmenu te bereiden. De Duits Bocholter koks kwamen nu, ter gelegenheid van de wedstrijd pas voor de eerste maal samen. Ze werden gezocht en gevonden door Reiner Bones in samenwerking met de Duits-Britse en Duits-Franse verenigingen die in Duits Bocholt de jumelagebelangen behartigen. Wat alle koks gemeenschappelijk hadden, was het plezier om te koken en de goesting in een interessante en  smakelijke ontmoeting met Belgische vrienden.

Voorsprong van 20 punten
Onze Belgisch Bocholter koks wonnen met een kleine voorsprong van 20 punten. 301 punten voor het Duitse team en 321 punten voor ‘La Finesse’. Men kreeg o.a. punten op creativiteit, teamspirit en netheid in de keuken.

Beker voor kookclub "La Finesse"
De Bocholter Maatschappij voor Energie en Water  (BEW) had voor deze eerste Bocholter kookwedstrijd niet alleen haar keuken ter beschikking gesteld, maar ook de beker. Directeur Roland Boterkooper overhandigde het kleinood aan Jan Schrijvers van kookclub"La Finesse". Schrijvers was zichtbaar blij met de overwinning. Hij nodigde de Duitse hobbykoks direct uit voor een revanche-wedstrijd in Belgisch Bocholt in maart 2019. "Dan hebben we ruim tijd om thuis te oefenen en ons voor te bereiden", repliceerde  Jürgen Taubach, die de voorbereidingen van de Duitse ploeg had geleid, als bekroning van een geslaagde internationale kookuitwisseling.

kookwedstrijd