Dag van de landbouw 2017

DAG VAN DE LANDBOUW 2017

Op zondag 17 september organiseren Boerenbond en Landelijke Gilden weer de Dag van de Landbouw. Tientallen bedrijfsleiders gunnen je dan, samen met hun familie, graag een blik op hun werk, producten en het leven op deze land- en tuinbouwbedrijven. Het thema is ‘Het begint bij ons’.

Met dit thema willen de organisatoren iedereen weer wat dichter bij de land- en tuinbouw brengen. Op de deelnemende bedrijven kan je zien hoe het er dagelijks aan toe gaat.

We zijn de laatste jaren wat vervreemd geraakt van de moderne landbouw en een evenement als dit helpt het tij te keren. We komen vaker met landbouwproducten in contact dan we zelf denken. De sector ligt vooral aan de basis van onze voeding, maar zorgt ook steeds meer voor de productie van vezels en biobrandstoffen. Het is een ideale uitstap voor het hele gezin. Het aanbod is zeer gevarieerd. Sommige deelnemende bedrijven liggen op fietsafstand van elkaar, ideaal om meerdere bedrijven op een dag te bezoeken.

dorp in de kijkerDorp in de kijker | Boerderij in het dorp

Op de dag van de Landbouw organiseren de Landelijke Gilden ook een ‘Boerderij in het dorp‘ met allerlei kleinvee , springkasteel , en vele andere activiteiten.
Hiervoor kan je terecht aan de kerk van Kaulille van 11u00 tot 17u00. De Inkom is gratis!

Info: Luc Martens, gsm 0495 32 66 81 | e-mail: luc_martens@telenet.be | website: http://bocholt-kaulille.landelijkegilden.be

boederij KeppensBoederij in de kijker | Bert en Karen Keppens-Hannosset, Robbe en Wannes • Aan de Schavert

Melkvee, koeien onder een lichtdoorlatend dak

Bert en Karen namen in 2004 het melkveebedrijf van Bert's ouders over. In 2016 werd beslist om een nieuwe melkveestal te bouwen en die namen ze in het begin van dit jaar in gebruik. In deze stal is plaats voor 180 melkkoeien en een 100-tal jongvee die in een aparte stal staan. Speciaal aan deze stal is dat het dak licht doorlaat, een 'light roof'. Zij zijn nog maar het tweede landbouwbedrijf in Vlaanderen met zo'n dak. Daglicht in de stal verlaagt de elektriciteitsrekening, is milieuvriendelijk en is bovendien goed voor het welzijn van de dieren.

Wat valt er die dag te beleven?

Samen met de Landelijke Gilde van Bocholt-Kaulille en de Groene Kring van Bree nodigen Bert en Karen iedereen uit om hun bedrijf te komen bezoeken. Je wordt er rondgeleid aan de hand van wist-je-datjes. Ook een bezoek aan de nieuwe stal en de melkinstallatie staat zeker op het programma. Er zullen tevens tal van landbouwmachines en loonwerkbedrijven tentoongesteld worden. Er is ook kinderanimatie voorzien zoals een springkasteel, een heuse stroberg, een schminkstand en go-carts. In de feesttent kan je genieten van een hapje en drankje. In het centrum van Bocholt kan je die dag nog een bezoek brengen aan Boerderij in het dorp.

Plattelandsklassen

Plattelandsklassen vzw voorziet, als landbouweducatieve dienst van Landelijke Gilden, een interactieve stand met materialen rond landbouw- en plattelandseducatie voor het kleuter-, lager en secundair onderwijs.
De eerste 50 leerkrachten krijgen, op vertoon van hun lerarenkaart, een gratis didactisch pakket rond landbouw, platteland en voeding.